vrijdag 10 oktober 2008

Compententies 2.0

Een van de doelstellingen van deze pilot is bepalen of er binnen het museum specifieke competenties nodig zijn voor het toepassen van de ideeën en mogelijkheden van web 2.0. Eerst even een zijstap voordat ik probeer een antwoord te geven op de vraag naar competenties.
Het Fries Museum wordt binnenkort aangesloten op de glasvezelring van Leeuwarden, voor het Keramiekmuseum Princessehof is dit al gebeurd. De ICT-infrastructuur is aan een grondige opknapbeurt toe. Zoals in meer musea (en misschien in meer organisaties?) hangt onze IT als een soort breiwerk aan elkaar. Regelmatig valt de term houtje-touwtje. En herkenbaar voor meer musea: we hebben geen IT-afdeling of IT-medewerker. Wel is er een ICT-platform, waarin enkele medewerkers met elkaar het beleid voorbereiden. Gelukkig wordt het platform inhoudelijk ondersteund en geadviseerd door Tresoar (zij hebben wel een ICT-afdeling). Samen met hen beoordelen wij voorstellen van leveranciers voor verbeteringen van onze ICT-infrastructuur.
Het vertalen van technische begrippen en oplossingen in mensentaal is lastig. Bij het kopen van een auto gaat de interesse niet direct uit naar de motortechniek, maar meer naar zuinigheid, duurzaamheid, onderhoud, kleur en vorm, etc. Het gaat mij er niet om op welke technische manier die zuinigheid of duurzaamheid bereikt wordt, als het maar werkt. Het aantal kleppen zegt me niets, wel hoe lekker de auto rijdt. En ik wil erop vertrouwen dat de mooie woorden door de autoleverancier nagekomen worden. Dit principe geldt eigenlijk ook voor ICT-technieken, nieuwe media, web 2.0 binnen het museum. Enkele vragen die het ICT-platform nu moet beantwoorden: wat is het verschil tussen serverbeheer en servermonitoring, is het niet logisch dat backup en disasterrecovery standaard en niet optioneel tot de dienstverlening van een ICT-bedrijf hoort, wat is een ‘2M External Infiniband/HP SAS/SATA Host Bus inclusief servicecomponenten’?
De projectgroep W.C. de Groot, één van de 2.0-projecten in het Fries Museum, heeft ook vragen:
Hoe zorgen we ervoor dat het Fries Museum/W.C. de Groot bovenaan komt te staan in de lijst met zoekresultaten, hoe zorgen we ervoor dat de photostream van het Fries Museum vaker bekeken wordt en dat mensen gaan reageren op de foto’s, hoe zorgen we ervoor dat mensen lid worden van de wcdegroot-group pool, moet het Fries Museum actief contact zoeken op Flickr, wat is het verschil tussen Flickr en Flickr-commons, de foto’s op Flickr komen niet in de resultatenlijst van Google-afbeeldingen, hoe zorgen we daarvoor?
Prima vragen die houvast geven voor het benoemen van competenties! Op de website devirtueleklas.eu kwam ik een indeling van competenties tegen die ik een beetje aangepast heb:
1. Informatie delen 2.0
zoeken en verwerken
creëren
communiceren
visualiseren
2. instrumentele vaardigheden 2.0
hanteren en begrijpen van apparatuur en software
3. sociaal-ethische competenties 2.0
adequaat en verantwoordelijk gebruiken van mogelijkheden
omgaan met informatie van anderen
Deze indeling verdient verdieping en dat zullen we in de komende weken doen. Reacties zijn van harte welkom.
Tenslotte een relativerende knipoog uit Noorwegen, met dank aan de blog Bibliotheek 2.0 voor de tip. Zeer de moeite waard om te bekijken.


Original taken from the show "Øystein og jeg" on Norwegian Broadcasting (NRK)in 2001. With Øystein Backe (helper)and Rune Gokstad (desperate monk). Written by Knut Nærum.

Misschien kunnen we over een paar jaar net zo hard om ons gedrag nu lachen, dan om deze monnik die door de helpdesk ondersteuning krijgt in het hanteren van een boek.


Geen opmerkingen: