Danielle, David, Herald en Kim. Hoe krijgen we deze mensen, die geen traditionele museumbezoekers zijn, het museum in? Hoe bereiken we ze en hoe spreken we ze aan? Vier fictieve mensen stonden centraal tijdens de eerste bijeenkomst van de innovatieworkshop van de Waag Society in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
Het thema van de workshop was nieuwe relaties aangaan met je publiek en daarvoor de mogelijkheden van Web 2.0 inzetten. Web 2.0 biedt veel mogelijkheden omdat al veel mensen zich ergens bevinden op het sociale web.
Bij de tweede opdracht kregen bezoekers vier rollen (consument, producent, onderzoeker en curator) en bedachten we niet alleen manieren waarop je mensen die actief iets willen doen kunt aanspreken, maar ook wat het publiek zou kunnen bijdragen aan bijvoorbeeld de W.C. de Groot-tentoonstelling die in april 2009 geopend wordt in het Fries Museum. Het archief van W.C. de Groot is vernietigd, dus alle documenten en verhalen van en over de architect kunnen iets bijdragen. Je ziet dat mensen al spontaan informatie en beeld over W.C. de Groot op Wikipedia en Flickr plaatsen. Als het Fries Museum een meer sturende rol zou aannemen, kan W.C. de Groot nog meer gaan leven op Web 2.0, wat meer belangstelling kan genereren voor de tentoonstelling.
Verhuisd
9 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten