donderdag 16 oktober 2008

Anders aanbieden leidt tot andere bezoekers

Als je informatie op nieuwe manieren aanbiedt, trek je bezoekers die voorheen geen belangstelling hadden voor je organisatie en je collectie. Een mooi voorbeeld is dat van het het Erfgoedcentrum DiEP in Dordrecht. Dit archief heeft de bouwvergunningen gedigitaliseerd en ziet sindsdien bezoekers verschijnen die eerst via internet oude vergunningen hebben geraadpleegd. Deze mensen kwamen voorheen nooit in het archief.

Het mooie is dat ze door het digitale aanbod ook andere aspecten van het archief ontdekken en terugkeren om bijvoorbeeld stamboomonderzoek te doen. "Als de mensen bij ons komen, zijn ze vaak verbaasd welke informatie ze nog meer bij ons kunnen verkrijgen. Het is wel eens voorgekomen dat iemand voor het inzien van een bouwvergunning naar het archief kwam en later weer terugkwam voor bijvoorbeeld stamboomonderzoek", zegt medewerker Robin Lassche van Erfgoedcentrum Dordrecht in het Algemeen Dagblad.

(Foto van het kunstwerk Het luisterend oor van de Dordtse kunstenaar Gerhard Lentink. Fotograaf: FaceMePLS)