vrijdag 29 augustus 2008

Opzet pilot Friese Musea 2.0

Erfgoed Nederland heeft het Fries Museum en het Keramiekmuseum Princessehof gevraagd deel te nemen aan een pilot in het kader van het programma ICT-gebruik in musea. Dit programma moet afgerond zijn eind 2008.
Eindresultaten voor Erfgoed Nederland:

  • inzicht in de ontwikkelingen die een museumorganisatie doormaakt tijdens de groei naar een museum 2.0-concept;
  • visie op competenties die horen bij museum 2.0;
  • ingrediënten voor een generiek stappenplan.

Eindresultaten voor Fries Museum en Princessehof:

  • gemeenschappelijk gedragen visie op gebruik van nieuwe media en internettechnieken;
  • inzicht in bijbehorende competenties, taken en verantwoordelijkheden, processen en procedures;
  • duurzame inbedding mogelijkheden van nieuwe technieken en media in kernactiviteiten museum (vaste opstelling en tijdelijke presentaties).


Plan van aanpak
De pilot is in drie fasen ingedeeld:
Fase 1: Deskundigheidsbevordering, visieontwikkeling en concepten;
Fase 2: Uitwerking in eindproducten en vertaling naar organisatie en techniek;
Fase 3: Implementatie eindproducten en publicatie stappenplan.

Fase 1. Deskundigheidsbevordering, ontwikkeling visie en concepten
Allereerst worden de museummedewerkers bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van internettoepassingen, web 2.0, social tagging en semantische netwerken en de toepassingsmogelijkheden daarvan voor de musea. Duidelijk wordt hoe het met de kennis van de organisaties is gesteld en welke competenties missen of extra aandacht verdienen. Met deze nieuwe kennis zullen de musea vervolgens in een innovatieworkshop een gemeenschappelijk gedragen visie definiëren op het toepassen van nieuwe media, gerelateerd aan de uitgangspunten in de informatieplannen van beide musea. Voor het Fries Museum zal de nieuwbouw en daarbij horende vernieuwde missie, visie en doelstellingen betrokken worden. Aan de hand van een concreet (tentoonstellings)project wordt een eindproduct geformuleerd. Alle organisatielagen uit het museum zijn betrokken bij deze fase: conservatoren, medewerkers educatie, pr en marketing, RvB-leden, medewerkers collectie- en kennismanagement (dataconservator, hoofd, registrar).
Doorlooptijd: 1 september - 1 oktober 2008


Fase 2. Uitwerking eindproducten en organisatieontwikkeling
De visie en ideeën uit de innovatieworkshop worden geconcretiseerd en vertaald: inhoudelijk, technisch en organisatorisch. In deze fase wordt ook duidelijk welke (soorten) medewerkers en organisatielagen uit het museum betrokken moeten zijn bij dergelijke productontwikkeling en op welke manieren dit structureel en duurzaam in de organisatie belegd kan worden. De musea zullen daarbij gebruik maken van reacties van externe specialisten, vooral via de weblog. Een bloggende coach zal de musea op een prikkelende manier wijzen op organisatorische en inhoudelijke aspecten, een journalist (inhoudelijk deskundig) blogt een verslag van het proces.
Doorlooptijd: 1 oktober - 1 december 2008


Fase 3. Implementatie interne en externe producten, publicatie stappenplan
Per museum wordt een eindproduct opgeleverd, bijvoorbeeld in de vorm van een internettoepassing of een uitgewerkt concept. In het kader van de kennisdeling zal een stappenplan (blauwdruk) gepubliceerd worden dat gebruikt kan worden door musea die een vergelijkbaar proces willen doorlopen. De structuur en de inhoud van het stappenplan worden gedurende fase 1, 2 en 3 gevormd.
Doorlooptijd: 1 november - 31 december 2008 (met uitloop in januari 2009 voor afronding van het stappenplan)

Aanhaken bij bestaande projecten
De resultaten van het project krijgen concreet vorm door aan te haken bij twee bestaande projecten. Omdat bestaande projectteams een brede afspiegeling van de museumorganisatie zijn, krijgt het project direct een breed draagvlak.

Introductie FrieseMusea 2.0

Welkom bij de weblog FrieseMusea 2.0.

Dit weblog is het interactieve medium waarmee deelnemers en belangstellenden kunnen reageren op de pilot museum 2.0 in het Fries Museum en het Keramiekmuseum Princessehof. De pilot wordt uitgevoerd met steun van Erfgoed Nederland.

Tussen 1 september en 31 december 2008 zullen deze twee Friese musea de mogelijkheden van web 2.0 proberen toe te passen in hun publieksuitingen. Een spannend en voor musea tamelijk nieuw onderwerp.

Collega's uit de musea (conservatoren, medewerkers educatie, communicatie, pr en marketing, collectiemederwerkers) discussieren via deze blog met elkaar. Verschillende specialisten op het gebied van web 2.0 zijn uitgenodigd om mee te bloggen: onder meer Marié-Jose Klaver (journalist en publicist, o.m. bij NRC Handelsblad en IP, zie voor haar weblog
http://weblogs3.nrc.nl/klaver/), Nick Poole (managing director Collections Trust, voorheen MDA), Bart van der Meij (management consultant Ordina) en Kees Westerkamp (docent Hanzehogeschool).