woensdag 29 oktober 2008

Zonder zwembandjes in de group-pool

Interactie, dat was vooraf één van de doelen voor de website van het W.C. de Groot-project. Mensen moesten hun eigen verhaal kunnen plaatsen, net zoals bijvoorbeeld het geval was op de site van ‘zicht op Maastricht’ of ‘geheugen van Oost’. Het idee was aanvankelijk dat een compleet nieuwe website werd gelanceerd, maar web 2.0. bood nieuwe mogelijkheden die nauw aansloten bij de ideeën van het project. De vraag was alleen hoe we dit aan moesten pakken. Alles was nieuw en wij hadden nooit gehoord van flickr, netvibes, linkedin of ning.
Web 2.0. bood een enorm scala aan mogelijkheden, maar de vraag was welke van die mogelijkheden het beste aansloten bij het W.C. de Groot-project. Wij moesten keuzes maken.

Een eerste begin is gemaakt met de creatie van een flickr-account voor het Fries Museum, waarop foto’s van de W.C. de Groot-fietstocht van 28 september jl. zijn te bewonderen. Voordat het zover was verstreek wel enige tijd. Het creëren van een account, uploaden van foto’s en toevoegen van tags kost tijd, zeker voor een leek op dit gebied. Eerst moeten we een Yahoo-account creëren, daarna bleek dat we niet onbeperkt kunnen uploaden. Het taggen van foto’s roept ook weer nieuwe vragen op. Wat voor tags moeten wij toevoegen? En welke taal moeten wij daarvoor gebruiken? Flickr blijkt geen tags te herkennen die iets anders of in een andere taal geschreven zijn. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar ‘architecture’ vindt u geen foto’s van W.C. de Groot op flickr.
Toen alle foto’s eenmaal in de photostream van het Fries Museum stonden was er nog de vraag hoe wij nu verder moesten. Dat we er nog niet zijn met de creatie van zo’n account wordt duidelijk als je kijkt naar de bezoekersaantallen tot nu toe, die met 61 views en 0 reacties tegenvallen. Kennelijk weet nog niet iedereen het Fries Museum op flickr te vinden. Wij plaatsen dan ook vraagtekens bij het willekeurig plaatsen van foto’s op flickr.
Na het aanmaken van het flickr-account blijven er een hele hoop vragen rondspoken, die al in een eerdere blog van Wilbert naar voren zijn gekomen: hoe zorgen we ervoor dat het Fries Museum en W.C. de Groot bovenaan komen te staan in de lijst met zoekresultaten, dat de photostream van het Fries Museum vaker wordt bekeken, dat mensen lid worden van de wcdegroot-group pool en dat mensen gaan reageren op de foto’s? Moet het Fries Museum actief contact zoeken op flickr? Wat is het verschil tussen flickr en flickr-commons en moet het Fries Museum ook actief zijn op commons? Hoe zorgen we ervoor dat de foto’s terechtkomen in de resultatenlijst van google-afbeeldingen? Welke mogelijkheden zijn nog meer geschikt voor het W.C. de Groot-project?
Hierover spreken wij met Wilbert Helmus en Bart van der Meij. Zij weten ons te vertellen dat wij moeten uitgaan van de doelstellingen van het project. Nu bleek dat wij wel webtoepassingen mochten toepassen om mensen naar het museum te trekken. Dit was een echte eye-opener, omdat wij in de veronderstelling verkeerden dat die gedachte hopeloos ouderwets is. Niets is minder waar. Vanuit de doelen van het project kunnen wij juist bepalen welke webtoepassingen daarbij passen. Wat is de doelgroep en welke mogelijkheden passen daarbij? Welk materiaal hebben wij en wat kun je daarmee in relatie tot web 2.0.? Dat zijn allemaal dingen die wij ons moeten afvragen om keuzes te kunnen maken. Hoewel alles nog steeds nieuw en onbekend is, werd ons weer veel duidelijk en hebben wij nieuwe aanknopingspunten. Daar kunnen wij verder mee.