donderdag 4 september 2008

Zijn, waar zij zijn!

Zomaar gevonden op You Tube, twee enthousiaste studenten die een promofilmpje gemaakt hebben van de tentoonstelling Pretty Dutch in het Princessehof! En al een jaar geleden! Flitsende beelden, een marketingbureau zou dit bedacht kunnen hebben.
Dit is het ultieme bewijs dat het museum nieuwe communicatiekanalen kan benutten, met als motto: 'Zijn, waar zij zijn'. En dan te bedenken dat we vanmorgen in een van de opslagruimtes van het museum 4 dozen met gedrukte jaarprogramma's vonden, niet uitgedeeld en wel verouderd. We hebben besloten om deze folders weg te doen.
De tentoonstelling Pretty Dutch is al maanden ontruimd, het filmpje van deze twee meiden blijft bestaan!
Nieuwsgierig geworden: bekijk http://www.youtube.com/watch?v=ouSeuNTHpOo

Het lijkt trouwens zo eenvoudig, maar hoe komt het dat wij als museum niet zulke filmpjes maken? Jammer trouwens dat het 'maar' 32 keren bekeken is, en dat niemand commentaar heeft achtergelaten. Maar daar zijn vast trucjes voor te verzinnen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Een museum kan zelf wel filmpjes maken, maar juist de dialoog of wisselwerking tussen het museum en de bezoeker / gebruiker maakt dat er ongedachte resultaten kunnen opduiken. Een goed voorbeeld daarvan is "Art thief" een filmpje dat door bezoekers van het Brooklyn Museum gemaakt werd. Het museum zelf zei daarover: zoiets hadden wij zelf nooit kunnen maken:
http://www.youtube.com/watch?v=mxpSS12qdRA . Juist daarom zetten zij in op die participatie van gebruikers.

Friese Merklappen zei

Theo, een mooi voorbeeld. Dank je! Ik ben ook erg enthousiast over andere Web 2.0-projecten van het Brooklyb Museum. Zij hebben echt een voortrekkersrol op het gebied van Web 2.0 in musea.

Anoniem zei

Ondertussen is het filmpje 115 keer bekeken!