dinsdag 21 oktober 2008

Web 2.0 en veranderen

Binnenkort houd ik op de dag van de digitale bibliotheek een presentatie over de (weerstanden tegen) veranderingen die het werken met Web 2.0-toepassingen met zich meebrengen. Wat mij telkens weer opvalt als een bekende site iets aan het uiterlijk verandert is dat veel actieve internetgebruikers eigenlijk ook aartsconservatief zijn. The New York Times schreef een mooi artikel over het delicate proces waar webbedrijven met veel gebruikers in belanden als ze hun site willen veranderen. Conclusie: de beste verandering is onzichtbaar en wordt in piepkleine stapjes uitgevoerd. Grote aanpassingen kunnen namelijk rekenen op protesten en gebruikers die op een andere dienst overstappen. Mensen die al jaren elke dag dezelfde site bezoeken, raken gehecht aan de vormgeving en functonaliteit. Hun trouw zegt iets over het succes van de sites die ze bezoeken.

De bereidheid tot protesteren laat tegelijkertijd zien hoe groot de invloed van digitale media is geworden de laatste jaren. Google, Yahoo, Nu.nl, Routenet, Weeronline, Hyves, Facebook en vele andere sites zijn zo'n vanzelfsprekend onderdeel van ons dagelijks leven geworden dat verandering protest uitlokt. Dat het intensieve gebruik van deze sites een grote verandering op zich is, zien we eigenlijk al niet meer.


(Foto van Sara Petagna)

1 opmerking:

Anoniem zei

Veranderen met klein stapjes of precies de juiste maat misschien. Bij Systematic Inventive Thinking (SIT) wordt gesproken over de 'Innovation Sweet Spot'. Baseer je innovatie op een bestaand product, niet te dichtbij en niet te ver af. Klinkt zo logisch dat je niet snapt waarom niet alle producten zo effectief ontworpen worden. hangt er misschien vanaf wat je wilt bereiken met of door je verandering?